12/17/2012

Vastaukset!

Tässä nyt vastauksia teiän kysymyksiin! Jos viel mietityttää joku asia mihin vaan liittyen niin kysykää :)

1. Hei mulla ois pari ehkä ihan tyhmää kysymystä, mutta oon ite suunitelemassa lähteä vaihto oppilaaksi AFS:n kautta, joten: Jos menee USA:n niin onko ennen sitä jonkinlaiset kokeet? & jos on niin oliko se kauheen haasteellinen, ite kun en englantia niin täydellisesti osaa niin mietiskelen tässä näin, haha (:

- Kaikkien USA:an lähtevien vaihto-oppilaitten täytyy tehä SLEP-testi. Siin oli ensin kuunteluosuus mut se oli helppo. Siin oli esimerkiksi erilaisia kuvia ja nauhalta tuli vaihtoehdot et mitä se kuva esittää esim. Kuvassa nainen piirtää ja nauhalt tuli "a) Woman is dancing, b) Woman is drawing, c) Woman is sleeping, d) Woman is eating" ja sit piti valita oikee vaihtoehto :D Kuunteluosuuden jälkeen oli luetunymmärtäminen, joka oli mun mielest aika haasteellinen.. Ei se nyt kuitenkaa mikään älyvaikee ollu mut ne luetunymmärtämiset oli jostain osteoporoosist, jääkauden lämpötiloist ja romantiikan ajast.. eli just sellasia aiheita mitä saatat sit jenkkikoulus opiskella.. Lopuks kirjotettiin n. sivun pitunen (mul oli kyl reilusti alle haha) aine ehdolla olevist aiheist. Ite kirjotin sen mun lempikouluaineesta :D uskon kyl et suomalaisten kielitaito on kyl sen verran korkee (vaikka ei nyt täydellisesti enkkuu osaakaan ja numero ois jotain kutosen luokkaa) et tosta testistä selviytyy kunniakkaasti!! Et ei todellakaan kannata stressata tota testiä, ne vaan mittaa sun enkun taidon et sun tuleva koulu tietää et miten hyvin osaat kielen.



2. Millaista oli sopeutua niin erilaiseen kulttuuriin ? :)


- Ei se kauheen vaikeeta ollut. Jenkkien kulttuuri ei kuitenkaan eroo niin hirveesti meiän kulttuurista (siis niin paljon ku Suomen ja esim. jonkun Aasian maan kulttuuri..). Välillä ärsyttää suunnattomasti jotkut asiat mitä nää tekee täällä mut siit täytyy sit vaa selvitä haha :D Erityisesti se miten ihmiset käyttäytyy tääl ärsyttää aika usein (lapsellinen käyttäytyminen..) mut sit täytyy vaa koittaa kestää haha!




3. Tota noin mikä sua pelotti tai stressasi eniten ennen vaihtovuotta? Suosittelisitko vaihtovuotta kaikille niille ketkä siihen saa mahdollisuuden?


- Eniten mua pelotti varmaan se, et mitä Suomessa tapahtuu sinä aikana kun oon poissa ja sit et tuunko saamaan ollenkaa kavereita tääl Jenkeissä.. Kuvittelin itteni itteni istumas yksin lunchilla jossain nurkkapöydäs ja tunneillaki hengailisin vaa yksin. Se oli varmaa suurin pelko! Mut niin ei sit kuitenkaan (onneks haha) käyny! :D Ja joo suosittelen todellakin kaikille :) Vaihtovuoden aikana saa kokee niin paljon uusii asioita ja oppii itestään uusia asioita et todellakin suosittelen!



4. Kuka maksaa sun vaihtarivuoden ? (jos sitä nyt ees saa kysyy) ja paljon tommone suunnilleen maksaa ? :)


- Mun vanhemmat ja myös isovanhemmat avusti tän vuoden maksamises :) Ja AFS:n kautta kun lähtee Jenkkeihin nii tää maksaa joku 7990e + sit käyttöraha yms! 




5. Miten vietät vapaa-aikaa?
Ootko tutustunu helposti uusiin ihmisiin ja saanu kavereita?


Mitä vinkkei tuleville vaihtareille? :)

- Arkisin vapaa-aikaa vietän yleensä vaa kotona. Katon telkkarii, oon koneella tai käyn juoksemassa tos läheisellä polulla. Viikonloppusin oon kavereiden kans, yleensä perjantai-iltana on joku peli niinku koripallo tai jääkiekko (syksyllä amerikkalainen jalkapallo.. :)) ja sit muuten vaan hengaillaan, käydään syömässä, pidetään sleepovereita yms tollast perushengailua! Joo oon tutustunu aika helposti uusiin ihmisiin ja sain kavereita heti ekana päivänä kun olin jenkeissä!! :) Hmm mitä vinkkejä... lähtekää avoimin mielin matkaan ja älkää tuomitko ihmisii ensivaikutelman perusteella! Varsinki aluks kun ei tunne ketään nii kannattaa olla sit kaveri kaikkien kanssa, kyl sit jossain vaiheessa löytää sen oman "vakioporukkansa" :D 

6. Järjestääkö AFS jotain vaihtarimatkoja vaihtovuoden aikana, jos kyllä niin paljonko ne suunnilleen maksaa ? Onko sulla mahdollista ottaa vaihtovuoden aikana amerikkalaisen ajokortin, paljonko se maksais ? Mitä tuohon AFS ohjelmahintaan sisältyy, eli paljonko tulee maksuja tuon ohjelmahinnan lisäks ? :)

- Ainakin tää mun alueen AFS järjestää NYC/Washington DC-matkan huhtikuussa ja mä meen sil matkalle! :) Se oli joku n. 700e et edullinen verrattuna BeloUSA:n matkoihin. Toi BeloUSA järjestää siis matkoja vaihtareille Hawaiille, länsirannikolle (LA, San Francisco yms..) ja itärannikolle (NYC, Washington DC yms..) mut tuolta nettisivult ei kai löydä niitä matkoja, vaan selitystä et mikä toi yhtiö on. Vaihto-oppilaat saa sit henk.koht. tietoo noista matkoista! Mä en saa suorittaa ajokorttii täällä, koska AFS kieltää sen. Joten mul ei oo mitään käsitystä paljon se maksaa, voin sanoo et se on tosi paljon halvempi kun Suomessa mut USA:n ajokortti ei kuitenkaan oo voimassa Suomes eikä sitä voi silleen mitenkää vaihtaa Suomen ajokorttiin tai you know.. :D Mut olis se tosi kätsy kyl tääl! Hmm.. ei kai tuu muita maksuja kun oma käyttöraha. Tai no jos liittyy koulun urheilujoukkueisiin/klubeihin/kuoroon niin pitää maksaa mut mulla hostit makso mun cross countryn sekä kuoron :)


7. Saako AFSn kautta tehdä sellaisen aluevalinnan, jos lähtee Jenkkeihin ? Teitkö sä sellaisen aluevalinnan ? :)

- AFS:n kautta ei voi tehä aluevalintaa. Exploriuksen kautta saa tehä aluevalinnan. Eli siis mä en tehny sellasta :) Mul oli periaatteessa ihan sama mihin osavaltioon päädyn, toivoin salaa vaan etten joutuis Alaskaan ja sinnehän en joutunu! :D 

8. Miten hyvin sait ystäviä?

- Oon saanu tosi hyvin ystävii täällä! Heti ekana (kokonaisena) päivänä Jenkeissä tutustuin mun joukkueen tyttöihin ja ne oli tosi ystävällisii ja halus ottaa mun kans kuvia ja pyys mut niiden kans syömään ja pyysi facebookissa kaveriks haha :D Siitä mulla alko treenit heti ekana maanantaina (saavuin tänne perjantaina). Sain siis hyvin (ja aika helposti haha:D) kavereita nii en joutunu missää vaihees olee yksin! :) Niiden kautta tutustuin muihin kun cross country-joukkueessa oleviin ja nyt mun parhaimmat kaverit täällä ei oo ees siitä joukkueesta! :D (tai no jotkut on haha)


9. Tulisitko pian suomeen? :( Baarit odottaa;) pus saara

- Heheh joo kuuden kuukauden päästä tuun!! ♥

10. Otettiinko sut hyvin vastaan? Saitko sä kavereita/ystäviä esim. koulusta, pitiks sun tehä ite alote?

- Otettiin hyvin vastaan! Tosi moni oli ihan innoissaan (ja jotkut on vieläkin haha:D), kun on kuullu et oon vaihtari Suomesta :D Joskus tein ite alotteen mut sit myös tosi moni on ite tehny alotteen, yleensä eka kysymys on et "I heard you're an exchange student from Finland!?" tai jotain vastaavaa :D Tosi moni on kuitenki tietää mut koulussa, koska no sana leviää ni sit ihmiset on tullu juttelee ja sen jälkeen aina moikkailee yms :D :) Mut ekana päivänä koulussa kun menin lunchiin niin olin silleen et "öö no mihin mä nyt meen istuu.." ja sit näin yhen tytön mun cross country-joukkueesta ja sen kaverit (joita en tuntenu) ja menin vaan kysyy et voinks istuu teiän kanssa ja ne oli et JOO TOTTAKAI ja nyt niist kaikist on tullu mun parhaimpia kavereita täällä :)

tytöt, jotka on mun lunch-pöydässä haha :D
11. saitko helposti kavereita?

- Tähän on jo vastannuki eli kyl mä joo aika helposti :)

12. Juoko nuoret usassa paljon? Entä polttaako?

- Täällä missä mä oon, niin nuoret ei juo nii paljon ku nuoret Suomessa juo. Enemmän täällä on ihmisiä, jotka polttaa (ruohoa), se joku trendi tääl haha :D Mut tääl kuitenkin juodaan ja pidetään kotibileitä kans, se ei vaan oo ihan niin yleistä kun Suomes :) Mut lähinnä sen takii se ei oo niin yleistä, koska tääl on tosi tiukka laki ja myös tääl paikkakunnal missä oon, nii on joku sellane äitiryhmä mikä koostuu jostain kymmenestä äidistä jotka viettää viikonloppunsa ettien nuorten bileitä ja soittamal poliisit... :D Ja jos tääl alaikänen jää kiinni juomisesta nii seuraukset on pahemmat kun mitä Suomessa. Suomessa saa vaan yleensä sakot ja sossumerkinnän (joskus tietty voi joutuu pahempii vaikeuksii) mut tääl odottaa vankila/putka ja jotain yhteiskuntatyötä :):) suuri osa mun kavereista tääl on ollu vankilassa haha! mut siis vaan jonkun päivän..

13. Jaoin tän seuraavan kysymyslistan osiin haha :D oliks koulussa alussa vaikee pysyy mukana vai onko vieläkin? onko sulla sanakirja mukana tunneilla tai oliko alussa? teetkö kaikki kokeet? pääsitkö/olisitko päässyt kaikkiin koulun clubeihin, jos olisit halunnu, onko niihin pääsykokeet tms? onko sun koulussa glee-kuoroo? 

- Joissain aineissa oli ja on vieläkin vaikee pysyy mukana, erityisesti language artsissa (amerikan kirjallisuus/englanti). Mulla on sanakirja mukana koulussa joka päivä mut harvemmin jaksan kaivaa sen esiin mut joskus tietty :) Teen kaikki kokeet!! Ja joo pääsen ja olisin päässyt kaikkiin koulun klubeihin eikä klubeihin oo pääsykokeita :) Niihin vaan ilmottaudutaan mukaan ainaki täällä. Ite en oo missään klubissa haha :D Ja on tääl "glee-kuoro", meillä se kantaa nimee Encore! Niillä on aina koreografiat niiden biiseissä mukana :D Mut se kuoro missä mä oon mukana "muuttuu" nyt täs keväällä kans "glee-kuoroks" :D Aletaan harjottelee pop-biisei ja koreografioita, koska lukuvuoden lopulla on iso Showtime-kuorokilpailu!



14. paljonko sulla menee kuukaudessa rahaa, mihin menee eniten? otatko kouluun kotoa eväät vai syötkö koulun ruokaa? millasta ruokaa sun hostperhe laittaa, terveellistä? onko usassa miten mahdollista syödä terveellisesti verrattuna suomeen? katotko tarkasti mitä syöt vai syötkö vaan kaikkia herkkuja ihan huoletta? 

- Riippuu kuukaudesta mut kyl mul aina valitettavasti menee vähintään lähemmäs 200e kuukaudessa.. Eniten rahaa menee ihan perus shoppailuun, kavereitten kans ulkon syömiseen ja päivittäisiin tarvikkeisiin niinku johonki meikkiin/hiustuotteisiin yms. Nyt täs joulun aikan on menny ihan sikana rahaa joululahjoihin... Aluks tein eväät kouluun mut nyt oon laiskistunu ja ostan koulust ruuan :D Vois joulun jälkee taas alkaa pakkaa eväät, koska koulun ruoka on yleensä hampurilaisii ja joskus saattaa olla terveellinen vaihtoehto!! Mun perhe tääl ei laita hirveen terveellist ruokaa, tai ne saa sen kuulostaa terveelliselt mut sit kasvisten joukkoon laitetaa aina rasvaa ja salaattiin laitetaa ihan sikana sellast oikee paksuu ja rasvast salaatinkastiket pääl (vähän niinku ceasar-kastike). Usein meil on kans päivälliseks tortilloi, tacoi, burritoi tai sit tilataan jostain ravintolasta tai mennää ravintolaan. Kyl Jenkeissäkin voi terveellisesti syödä mut mun hostperheessä se ei oo kyl mahdollista.. :D Ruokakaupas on suuret osastot kasviksille ja hedelmille mut yleensä mun hostit ohittaa sen osaston nopeesti -.- En kato tarkasti mitä syön mut en syö kuitenkaa iha huoletta kaikkii herkkuja :D Yleensä ravintolassa nää syö sen kolme ateriaa mut mä tyydyn vaa ottaa sen pääruuan enkä alkuruokaa tai jälkiruokaa haha :D ja koulun jälkee syön yleensä mandariinei ku nää vetää keksei tost keksipurkist xD



15. miten suhun suhtauduttiin ekoina päivinä koulussa ja ootko vieläkin ns. "julkkis"? onko sun koulu kauheen tiukka, pitikö olla esim. otettuna tietyt rokotukset ja testit tehtynä? 

- Ekoina päivinä/viikkoina sain kuulla paljon tyhmii kysymyksii Suomesta ja tosi monet tuli juttelee tuntien jälkee :) Oli kyl vähän sellane julkkisfiilis ku nii moni ihminen tunsi mut ja moikkaili mul ja huusi mun nimeee käytävil ja mul ei ollu mitään hajua ketä ne oli haha :D Kyl mä oon vieläki vähän "julkkis" mut en iha nii paljoo :D On kyl vieläki niit ihmisii ku kuulee et oon vaihtari ja ne tulee mul sillee "ARE YOU AN EXCHANGE STUDENT?!?!" ja sen jälkee kun ne näkee mut käytäväl ne kattoo mua ku olisin joku............... julkkis XDXD Mun koulu ei vaatinu mitään rokotuksia eikä mun koulu muutenkaan oo kai hirveen tiukka... Nää tääl on kyl tosi tiukkoja dress coden suhteen :D

16. mikä on ollu paras hetki tähän mennessä? onko ikävä suomalaista joulua? viihdytkö paremmin usassa vai suomessa? mitä vinkkejä sulla on tuleville vaihto-oppilaille? tossa muutama :D

- Paras hetki... En mä tiiä :D En oikeesti osaa sanoo mikä on ollu paras hetki, mul on ollu tääl paljon ihanii hetkiä!! :) Ja on ikävä suomalaista joulua, tääl joulu on nii sellane mainosmainen tai sellane ähh en osaa ees selittää :D mut siis silleen et ihmiset peittää talonsa kauheella määrällä jouluvaloja, soittaa ihmeellisii joululauluja ja ostaa kauheet määrät lahjoja eikä ne silleen mieti sitä joulun tarkotusta :D jenkit on tosi materialistisii.. Suomen joulu on jotenkin silleen rauhallisempi, taloissa on KYNTTILÖITÄ ja kuunnellaan enemmä sellasii jouluvirsiä ja rauhotutaan. Tääl joulu on niinku Suomen rauhallisuuden vastakohta.. Se on tosi vaikee selittää :D Mut tykkään mä kyl amerikkalaisesta joulustaki tosi paljon!! :) Joskus on hetkii millon on sellane fiilis et viihdyn täällä paljon paremmin mut sit joskus on toisinpäin.. Suomessa mul on enemmän vapautta ja saan olla itsenäisempi mut tääl on paljon kaikkii tapahtumii mist tykkään.. En osaa päättää!! Vinkkinä kaikille et lähtekää avoimin mielin matkaan, ilman ennakkoluuloja niin säästytte pettymyksiltä!


17. mihin osavaltioon oisit halunnu? ootko tyytyväinen tänhetkiseen?

onko koulussa rankkaa?
kuinka iso koulu sulla on?


- Hmm.. joku osavaltio ison/isojen kaupungin tai kaupunkien lähellä ois ollu siisti! Mut Ohio on ihan jees kans, nyt kun täällä on ollu päälle 4kk nii huomaa kyl et tääl ei tapahdu mitään hehheh. Chicagoon on joku 5 tunnin ajomatka ja New Yorkiin 8 tunnin. Pittsburghiin ja Columbukseen ajaa kyl n. kahessa tunnissa :) Et oon tyytyväinen mut oishan se siistii asuu isojen kaupunkien läheisyydessä ja nähä enemmän tollasii suurii kaupunkeja! Ei koulussa oo rankkaa, tai on siellä jos ottaa iha tosissaan nää opiskelut mut mä en ota hehe. Näillä  tääl on kuitenki iha naurettava määrä kaiken maailman testejä ja kokeita ja silti suurin osa tääl on tyhmii ku saapas (ainaki ku puhutaan muista maista ku USA:sta) et en kyl iha ymmärrä niiden testien tarkotust.. :D Mun koulussa on vähän alle 3000 oppilast et se on tosi suuri koulu! Koulurakennus on kans iha älyttömän suuri ku siin on samas rakennukses on Medinan recreation center (kuntosali, uima-altaita, iso sali mis pidetää tanssiaiset ja kai korisharkkojaki joskus) ja performing arts center eli näytelmälava :)

18. Ketä ikävöit eniten Suomessa? Kun tulet takaisin ketä haluisit olevan vastassa lentokentällä? Kuinka paljon paremmat shoppailu mahdollisuudet siellä on verrattuna turkuun? xD t.rakkaasi padelta <3

- Haha ketä ikävöin eniten.. en tiiä onks mul nyt muit vaihtoehtoi sanoo ku et sua <3 ja pääasia et joku hakee mut kentältä, kyl mä sit nään kaikki rakkaat Suomessa ku pääsen omaan ihanaan Turkuun♥♥ Ja tääl on paljon paremmat shoppailumahdollisuudet! Paljon eri shoppailupaikkoja yms :)

Viime vuonna kuvattu video mun koulusta, tosta näkee kouluu sisältä ja noit oppilaita haha. Tosi hassuu kattoo tätä nyt myöhemmin, kun tunnen tosi paljon noit ihmisii! Katoin ton videon ekaa kertaa ennen kun tulin tänne ja näin pelkästää tuntemattomii ihmisii. Nyt nään kokoajan tuttuja tos videol!

19. luokitellaanko sun koulussa ihmisiä esim. suositummat ja vähemmän suositut? onko koulussasi ns. kuningatarta? oletko koulussasi suosittu? millaisia vaatteita jenkkikouluissa käytetään? entä reput/lauku, millaisia?

- Ei tääl varsinaisesti luokitella niin.. tai no samal tavalla kun Suomessakin :D Mut ei oo niinku leffoissa et cheerleaderit on koulun kuningattarii haha! Eli ei oo kuningatarta, ainakaa mun tietääkseni :D En tiiä oonko nyt mitenkää erityisen suosittu, mut siis kyl mä ihan hyvät suhteet ihmisiin oon luonu heheh. Täällä käytetään niin outoja vaatteita et HUHHUH! Nää käyttää koulussa sellasii "kotivaatteita", jotkut yogapantsit tai collarit ja joku iso huppari ja hiukset nää laittaa kiinni. Jalas näil on VARVASLÄPSYT tai sellase flipflopit.. Joskus nää panostaa kouluun ja laittaa jalkaan farkut, topin ja neuleen ja suoristaa hiukset :D:D Näiden mielestä pukeudun aina hirveen hienosti kouluun niinkun kerran laitoin mustat farkut ja marimekon raitapaidan. Ihmiset kehu ihan sikana mun vaatteita ja kysy et miks oon pukeutunu nii hienosti?!?! Niin tota öö.... :D Nää pitää mustii farkkuja tosi hienoina eli se on sit oikee pukeutumista, jos on mustat farkut jalas. Kaikilla täällä on reput koulussa, jotkut on sellasii ihania barbie- ja transformers-reppuja eikä nää käytä niitä ees silleen vitsillä. Mut paljon värikkäitä reppuja näkee tääl... :D

20. miten erilaista koulunkäynti on jenkeissä? mikä sai sut lähtemään sinne? suositteletko vaihtarivuotta muille? :)

- Koulu tääl on aika erilaista. Paljon testejä, tosi tiukka valvonta, tunnit on n. 50 minuuttia, "välitunnit" on 4 minuutin siirtymävälkkiä ja koulun yhteydessä on paljon toimintaa. School spirit on ihan sika kivaa, harmi ku Suomes ei oo sellasta. Mut nii toi tiukka valvonta et jos haluu vaikka tunnilla käydä vessassa niin pitää pyytää opettajaa kirjottaa hall pass ja mis on tarkka luokasta lähtemist aika ja sit "destination" eli mihin oot matkalla.. Käytävillä on opettajii valvomassa ja aamusin yks koulun rehtoreista tarkkailee oppilaita ja yrittää ettii oppilaita, joilla ei oo dress coden mukaset vaatteet -.- Lähin vaihtoon, koska halusin oppii uutta, kokee uusii asioita ja tavata paljon erilaisii ihmisii! Suosittelen vaihtovuotta :)

21. otitko jenkkeihin mukaan sun puhelimes suomesta? tai siis toimiiks se puhelin jos ostat siihen jenkeissä uuden sim-kortin? vai pitääks ostaa kokonaan uus puhelin?

- Otin mun puhelimen mukaan Suomesta, mutta se ei toimi täällä. En tiiä toimisko se jos ostaisin uuden SIM-kortin, halusin mielummin sit vaan uuden puhelimen ku Suomessa käytin vanhaa Nokian kännykkää :D Et kai se on helpompi hommata kokonaan uus puhelin täältä! :)

Mun puhelin täällä :) Hostit osti sen ja liitti mut niiden siihe laskutusjuttuun :D
22. miten puhuttelet opettajia koulussa? oliko helppoa oppia tarvittavaa sanastoa?

- Opettajia täällä puhutellaan niiden sukunimillä ja täytyy sanoa kans aina Mrs., Ms. tai Mr. Esimerkiksi mun historian opettaja on Ms. Brown, environmental sciencen opettaja on Mrs. Loomis ja matikan opettaja on Mr. Peters. (Ms. = "neiti" tai niinku nainen, joka ei oo naimisissa, Mrs. = Rouva eli nainen joka on naimisissa ja Mr. = herra, ei kerro onks naimissa vai ei :D) Kaikkii vaikeita historia-, matikka- ja bilsasanastoo ei oo helppo oppii, en vieläkää osaa niitä :D Mut sanakirja auttaa et ingen panik! 

23. Onko sua pyydetty treffeille?;)Ja tuleeko miehet siellä juttelemaan helpommin kuin Suomessa?

- Haha on pyydetty! Ja joo tulee helpommin juttelee, näille ei tuota mitään vaikeuksii tulla sanoo sulle (vaikka et tuntis niitä..) et oot kaunis ja muutenkin jotkut esittää välil vähä sellasii kommenttei et tulee vähä sillee "ööööö??"-hetkii :D:D Mut et joo.. kai tää sama juttu on kaikil skandinavialaisil vaihtareilla et pojat tulee helposti juttelee ja on tosi kiinnostuneit hehhheh.

24. onko lukio samanlaista kuin amerikkalaisissa teinileffoissa? onko kiitospäivä ja joulun aika olleet sellaisia kuin odotit? onko kielitaitosi kehittynyt paljon? mitä kaverisi ovat sanoneet kun olet puhunut suomea? pelkäätkö että et osaa ruotsia enää ollenkaan kun tulet takaisin suomeen?

- Lukio ei oo todellakaan samanlaista ku amerikkalaisis teinileffois! Ei täällä porukka juorua lokeroilla, ei oo ees aikaa semmoseen ku pitää juosta luokasta luokkaan! Kaikki käyttää arki-iltansa opiskeluun ja koulu on paljon tiukempaa kun mitä leffoissa annetaan ymmärtää. Joo, kiitospäivä ja joulun aika on ollu sellasii ku odotinki :) Must tuntuu et mun kielitaito ei oo kehittyny ollenkaa mut kai se sit on :D takertelen enkussa edellee samal taval ku ennenki, oon tietenki oppinu sanastoo ja aksentti on varmaa kadonnu vähän mut kielioppi-puolel edistystä ei oo kyl tullu kauheesti! Näiden mielestä suomen kieli kuulostaa seksikkäältä ja tosi siistilt, jos ne pyytää mua sanoo jotain suomeks nii yleensä sen jälkee ne on sillee "that is so cool. SAY IT AGAIN!!!" ja sit saan toistella jotain lauseita kymmenen kertaa hahahah :D ja todellakin pelkään etten osaa ruotsii enää ku palaan! en haluu unohtaa ruotsii, se on ihana kieli!♥


25. Kauanko kesti että aloit löytää luokkiin helposti ja onko se koulu iso ? :D

- Oppisin parissa päivissä löytää luokkiin nopeesti, kuljen aina sitä samaa reittii nii oppisin sen heti haha :D On tää koulu iso, ennen koulun alkuu menin mun luokat läpi yhen kaverin kanssa ja olin ihan hukassa. Ekat päivät pelotti sen takii viel enemmän ku ajattelin et harvailen vaa ympäri kouluu ja ilmestyn tunneille tyylikkäästi myöhässä :D

26. oletko potenut koti-ikävää? jos, niin millaisia tapoja sulla on selvitä siitä?

- En oo kauheesti potenu koti-ikävää. Välil tulee sellasii hetkii et "vitsi ku oisin nyt Suomessa" mut sit yleensä vaa katon jotain videoit Suomeen liittyen (:D) ja kuuntelen suomalaist musiikkii. Sit hetken pääst oon taas ihan fine ja jatkan mun jenkkielämää XD

27. Pystytkö olemaan isäntäperheessä ihan ku omassa kodissa? Entä millanen taso teidän koulun joukkueissa on, onks niihin vaikee päästä?

- Joo pystyn olee iha normaalisti täällä :D Meiän koulun urheilujoukkueet on aika huonoja hehheh. Tai no jotkut on iha jees niinku poikien varisty korisjoukkue, mut meiän koulun jalkapallo (amerikkalainen) joukkue oli tosi surkee haha! Voitettiin kaks pelii koko kaudella. Koulun soccer-joukkueet oli tosi hyvii, sekä tyttöjen että poikien joukkueet! En tiiä onks noihin joukkueisiin vaikee päästä kun mä pääsin ihan vaan ilmottamalla cross countryyn mukaan ja niin pääsen myös track-joukkueeseenkin. Meil on kuitenkin usein V- , JV- ja joskus JVA-joukkueet jossain lajissa niin melkeinpä kaikki halukkaat pääsee joukkueeseen.


28. Onko sun koulussa muita vaihtareita? Onko muita suomalaisia?

- Mun lisäks on yks saksalainen tyttö YFU:n kautta. Se on tosi ujo ja hiljanen niin kaikki luulee et oon ainut vaihtari meiän koulussa haha :D Ei oo siis muita suomalaisia, yks hollantilainen poika on kyl kans meiän koulussa mut se muutti tänä vuonna tänne sen isän työn takii et se ei oo vaihtari!

29. Mitä oot kaivannut eniten suomesta???

- Vapautta, saunaa, ruisleipää, järkeviä ihmisiä, normaalia ruokaa ilman mitää lisättyy rasvaa.. :D paljon asioita!

30. Oon itekkki lähössä vaihtoon 2014 ja oon nyt kattellu eri järjestöjä, miten sä päädyit just AFS? Ja milleset kokemukset sulla on nyt tästä järjestöstä?
Tää on nimittäin yks mun potenttiaalinen vaihtoehto järjestöksi nii ois kiva kuulla jonku vaihtarin kokemuksii :))

- Hmm.. päädyin AFS:ään koska olin kuullu siitä paljon hyvää! Pidin sitä ainoona "kunnollisena" ja suht edullisena järjestönä Rotaryn lisäks niin kai sen takia sit hain AFS:n kautta. AFS:n hinta kattas kans paljon asioita niin se oli kans yks syy :) AFS on hyvä järjestö, toimi Suomessa tosi hyvin ja ne oli aina valmiita auttamaan mua ku tarvitsin apuu niissä englannin kielisten lomakkeiden täytössä. Jenkeissä suurin osa AFS:n vapaaehtosista on vanhempia ihmisiä et se on vähä tylsä juttu mut muuten AFS on kyl tosi hyvä järjestö :) Suosittelen AFS:ää!

AFS:n joulujuhla viime tiistaina :)
31. Mitä kaikkee oot oppinu tän menneen neljän kuukauden aikana (esim ittestäs, suomesta, amerikkalaisista)? Onks jotain mitä tekisit eritavalla? Ärsyttävin piirre amerikkalaisissa? Mitä kaipaat eniten suomesta? Mitä tuut kaipaan Amerikasta vaihto vuoden loputtua? Paras ruoka mitä oot syöny siellä?

- Oon oppinu olemaan kärsivällisempi, koska tosi usein jenkit ottaa mua hermoon mut sit täytyy vaa pysyy kärsivällisenä ja hymyillä haha :D Oon oppinut et Suomi on tosi hyvä ja turvallinen maa. Suomes moni asia on hyvin hoidettu, niinku koulusysteemi ja suomalaiset on oikeesti tosi sivistynyttä kansaa. Amerikkalaista oon oppinu et ne haluis tosi paljon oppia enemmän muista maista ja osata muita kieliä kun englantia mut niille ei anneta kauheesti mahdollisuuksia. Et ne ei oo valinnu sitä et ne ei tiedä mitään tyyliin Euroopasta, koulussa keskitytään enemmän vaan USA:an. Ärsyttävin piirre amerikkalaisissa on niiden lapsellisuus ja se, et nuoret ei oo itsenäisiä niinku Suomessa. Amerikasta tuun kaipaamaan mun kavereita ja varmaan kouluakin, koska school spirit ja kaikki koulun joukkeet on tosi kivoja ja ärsyttää ku Suomessa ei oo sellasta! Paras ruoka... En mä tiedä! Tykkään Chipotlesta XD Ei oo kyl amerikkalaist ruokaa mut burritot on hyvii!! 

32. saitko nopeesti ystävii/kavereit niinku esim. koulussa, vai huomasko kaikki sut vasta ku kuuli et oot vaihtari suomesta?

- Sain nopeesti kavereita koulussa :) ja huomas ennen kun kuuli että oon vaihtari :D

33. Onko sulla ollut koko ajan noin mukavaa ja hauskaa ku postauksistas saa käsitykseks vai onko ollu mitään pettymyksii tai koti-ikävää tai yleensäkki negatiivisa asioita ?? 
Ja onko se oikeesti niinku kaikis leffois ett no amerikkalaista jalkapalloo pelaavat jätkät on koulun hott stuff ja cheerleaderit taas muijista hott stuff? :D

- Ei oo ollu kokoajan mukavaa ja hauskaa, on ollu tosi paljon pettymyksiä ja negatiivisia asioita. En oo vaan kirjotellu huonoista asioista, koska joku mun hostperheestä tai joku henkilö Jenkeistä voi lukee mun blogia! Mut siis on ollu negatiivisia asioita tän perheenkin suhteen tai et ne on ärsyttäny mua suunnattomasti ja välillä oon sen takii itkenykin.. heh no nyt kirjotin negatiivisest asiast...... :D Et vaihtarivuosi ei kyl kellään oo koskaan pelkkii mukavii ja hauskoi hetkii. Mul on paljon ollu negatiivisia asioita!! Ja haha ei, amerikkalaist jalkapallooo pelaavat ei oo automaattisesti "hot stuff" eikä cheerleaderitkää oo suosittuja aina. :D Samal tavalla tääl on suositut ja ei-suositut kun Suomessaki :D niihin "suosittuihin" pitää vaa jotenkin hankkiutuu tai jotai haha


34. Mitkä on susta AFS:n vahvuudet? Entäpä heikkoudet?

- AFS:n vahvuudet on se, että se on mun mielestä tosi kunnollinen järjestö eikä se maksa hostperheille vaihto-oppilaan ottamisesta. Kaikki AFS:n työntekijät on vapaaehtoistyöntekijöitä. Vaihtovuoden hinta kattaa paljon asioita, joka on kans hyvä. Eikä se hinta oo muihin järjestöihin verrattuna paha, yks edullisimmista. Heikkoudet... Kai se, että osa orientaatioista on pakollisia eikä niitä voi jättää väliin mitenkään. Mulla oli orientaatioviikonloppu samaan aikaan, kun mulla oli Homecoming. Sain kuitenkin luvan lähtee viiden aikaan illalla ja mun piti palata heti Homecomingin jälkeen. Missasin siis kaikki dinnerit enne homecomingia eikä mulla sit ollu periaattees mitää porukkaa, jonka kanssa menin Homecomingiin, koska tulin orientaatiosta kotiin --> vaihdoin vaatteet ja meikkasin --> mun kaveri tuli tänne ---> otettiin nopeesti kahestaan pari kuvaa --> mentiin Homecomingiin missä nähtiin sit kavereita.

35. miten paljon otit vaatteita mukaan kun lähit sinne? :D vai lähitkö sil asenteella et ostat sit uusia? joudutko ostamaa uuden laukun ku tuut takasi vai meinaaksä mahduttaa sun kamat samoihi laukkuihi ku mil menit sinne? mikä sun enkun numero oli ennen vaihtariks lähtöö? millanen on sun tavallinen päivä? =)

- Otin aika paljon toppeja, parit farkut, muutaman neuleen, tosi paljon sukkii.. Mut lähin kuitenki sil asenteel et ostan sit uusii vaatteita täällä. Etenkin koulun dress coden takii en voi käyttää mun toppeja paitsi neuleiden kanssa ja voin periaattees käyttää koulussa vaan farkkuja nii "piti" mennä shoppailee ennen koulun alkuu :D Ostan varmaan toisen laukun kun tuun takasin, saan kuitenki laittaa kaks laukkuu ruumaan ilman lisämaksuja! :) Mun enkun numero oli lukiossa 9, yläasteen päättötodistuksessa se oli 10. Mun tavallinen ARKIpäivä on: Herään klo 6:00, laitan itteni valmiiks ja hostäiti vie mut kouluun eli lähetää klo 7. Kävelen ekana mun lokerolle, laitan sinne matikan kirjan ja takin ja sit lähen mun kaverin lokerolle ja sit kävelen sen ja parin mun kans ympäri kouluu kunnes kellot soi et pitää mennä luokkaan :D Sit meen vaan tunneille koulussa ja koulun loputtua hostisä hakee mut ja meen kotiin. Katon yleensä Ellen DeGeneresii ku se tulee klo 16 ja sit syön, joskus teen läksyt ja sit datailen ja TEEN TISKIT -.- :D Hengailen vaa koton haha.. Sit meen suihkuu ja nukkuu ja sama rumba taas! Meen kans lenkille mut en joka päivä hehe... Mut sit kun track season alkaa nii koulun jälkeen meen treeneihin!

36. Onko totta, että jenkeissä vaihtarit ei saa olla varsity joukkueissa? Jostain kuulin, että jos haluaa olla varsityssä, niin joutuu maksamaan jotain maksuja tms...

- En kyl tiiä! Kyl mun mielestä vaihtarit voi olla Varsity-joukkueissa jos ne vaan on tarpeeks hyviä :D Riippuu varmaan kyl koulusta mut kyl mun koulussa saisin olla varsity-joukkueissa, jos mult löytyis vaan tarpeeks taitoo XD


23 kommenttia:

  1. ihana kuva musta kamunen :)))

    VastaaPoista
  2. Käytäks te muute kenkii sisäl? Ku kaikis leffois jenkeil on kengät kotona ja kaikkial.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en käytä mut hostiskä käyttää joskus.. Myös joidenki kavereitten luona käytetää kenkii sisäl, mul tulee ainaki iha epämukava olo, jos makaan sohval ja katon telkkarii kengät jalas! :D

      Poista
  3. hei pakko tällee mainita, et mua jotenki häiritsee, ku hoet haha tms. koko ajan :DDddddd

    VastaaPoista
  4. voi ei tää oli kiva postaus !! mua jäi häikkää et mikä yfussa on vikana ku ite oon pitäny afs ja yfuu aina ainoina ei huijauksina ku niitte tavoitteena ei oo saada taloudellist voittoooo :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Ei kai YFU:ssa mitään vikaa oo, en tiiä saiks mun postauksest sellasen vaikutuksen :D

      Poista
    2. eiku mietin vaa ku sanoit et pidät afssää ainoona kunnollisena järjestönä ni aloin miettii et onks nyt jotain mitä en tiiä :Dd mut hyvä et ei oo :D

      Poista
    3. Aaa joo mä en ees miettiny YFU:ta kai niiden hintojen takii jos oikein muistan :D mut varmasti seki on tosi hyvä järjestö! :)

      Poista
  5. Voi laursbaaa ikäääväää sua!!!:( toivottavast nähää pian:)!!

    VastaaPoista
  6. Esko mul tuli niin ikävä sua ku luin tän!! mä niin tuun sua vastaan lentokentälle! ;D t.marza

    VastaaPoista
  7. Minä yritin miettiä yks aamu koulubussissa ruotsin viikonpäiviä enkä muistanu ku maanantain, keskiviikon, perjantain ja sunnuntain. Ruotsin unohtaminen on kamalaaaa! :D

    JA tuohon varsityyn, että minä oon meijän koulun jalkapallossa Varsityssä ja joudun maksamaan 100 dollaria siitä, että saan pelata siinä, koska koulu ei pysty maksamaan vaihtareiden pelaamisesta. Lisäksi mulla pitää tehä kolme sivua paperihommia, että saan siinä pelata :D Mutta sitte taas koska oon varsityssä nii saan letterman jacketin ilmaseksi yay :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei apua! :D Mun piti iteki alkaa miettii niit viikonpäivii ruotsiks ku luin sun kommentin mut muistin sentään heheh.
      Ja joo, mun cross country makso joku 300 dollaria... Mut aika outoo et joudut jotai paperihommii tekee :o mikä idea siinäki on?? mut vähän kiva toi ilmanen letterman jacket, ne on ihan sairaan kalliita! :D

      Poista
    2. ne paperihommat oli niinku jotain mun kouluhistoriaa ja semmosia. Emmää tiiä miksi ne tarvii tiedot siitä missä oon ollu esim 1 luokalla.. .:D ja minä niin haaveielin tosta letterman jacketista, mutta en sen hinnan takia sitä halunnu ostaa ja sitte pääsin varsityyn ja ilmainen takki odottaa ! oon nii ilonen :D

      Poista
    3. Aika outoo et ne tollasii halus tietää :o mut ihan sika kiva toi ilmanen letterman jacket! oon kade.. :D

      Poista
  8. Voooi oli hauska lukee näit, oot ihana <3 miss you! en malta oottaa et tuut tänne "järkevien ihmisten" luo takas:D

    VastaaPoista